Category

SEO-tips för nya webbplatser

Full name
11 Jan 2022
5 min read

SEO-tips för nya webbplatser

Du har lanserat din nya webbplats, redo att välkomna massor av nya kunder. Men om ingen hittar din nya webbplats, hur kommer de att se vad du har att erbjuda? Det kommer att ta tid för din webbplats att etablera sig på internet och börja locka besökare. Sökmotoroptimering har varit ett så viktigt ämne för webbplatsägare i över 20 år. Mycket har förändrats i världen av sökmotoroptimering och det finns för närvarande många SEO-tips där ute. Organisk trafik är livsnerven för många webbplatser. För att hjälpa din webbplats att få bättre sökmotor ranking och mer trafik mycket tidigare, här är några SEO-tips, särskilt utvalda med nya webbplatser i åtanke.

Välj sökord med låg konkurrens i början 

När du först startar din webbplats kommer den att ha liten auktoritet på Google. För sökord med hög konkurrens kommer det att rankas lägre än väletablerade konkurrenter. Även om det inte finns något som hindrar dig från att rikta in dig på konkurrenskraftiga sökord, är det bäst att utse mindre konkurrenskraftiga. Detta är det snabbaste sättet att generera ny trafik till din webbplats. Du kan använda Googles sökordsplanerare för att kontrollera hur konkurrenskraftigt ett sökord du vill använda är. Detta verktyg kommer att visa konkurrensen om termen som hög, medel eller låg. Att hitta mindre konkurrenskraftiga sökord ger dig en högre chans att rankas för dem och få trafik att flöda på din webbplats när du precis har börjat.

Skriv för människor först

sökmotorer andra På senare tid har fler och fler bloggare och innehållsskapare gått tillbaka till den gamla metoden för SEO. Denna metod såg att användningen av nyckelord som var avsedda att driva sökresultat överträffade de absoluta egenskaperna hos engagerande, värdefullt och användarvänligt innehåll. Många nya webbplatser tenderar att hålla nyckelord i så hög anseende att de glömmer bort det huvudsakliga syftet med att skriva. Sökspindlar är bara skript. De köper inga produkter, de interagerar inte med dig på sociala medier och de kommer inte att bli en lojal kund. Prioritera inte sökmotorer framför de faktiska människor som läser ditt arbete. Skriv istället innehåll för användaren, personer som har ögon att läsa och kreditkort för att köpa din produkt.

Kolla in dina konkurrenter

Detta är en annan värdefull SEO-taktik. Försök att titta på vad dina konkurrenter rankar för. Gå till ett av verktygen du använder för att kolla in din ranking, men ange en konkurrent domän. Du kommer snabbt att se vilka termer som genererar trafik till deras webbplatser. Därifrån kan du ta det bästa för dig själv. Om du inte vet vem din konkurrent är, sök efter några av dina viktigaste sökord mål. Ta en titt på de webbplatser som konsekvent rankas bra. Återigen, försök inte rikta in ett sökord bara för att en konkurrent rankar bra för det. Se till att sökordet är mycket relevant för din webbplats och målgrupp. Om det används väl är detta ett snabbt och effektivt sätt att använda dina konkurrenters arbete för att avslöja publikens intressen.

Använd bättre titeltaggar

Sökmotorer använder titeltaggar för att bestämma ämnet för varje sida eller inlägg på din webbplats. Dessutom är titeltaggen en av de första sakerna som användare ser på din webbplats. Titeltaggen visas som den blå länken i sökresultaten. Det är också huvudrubriken när en sida delas på sociala medier. Du kan göra dina titeltaggar bättre genom att: Lägga till ditt huvudsökord för att visa sökmotorer vad sidan handlar om. När någon söker efter den termen kommer sökmotorer att se att din sida har relevant innehåll och presentera det för användaren. Du bör också se till att du inkluderar ditt sökord i sidans metabeskrivning. Skapa intressanta titlar som fångar läsarens uppmärksamhet. Att sticka ut i sökresultaten kan hjälpa dig att få extra klick. Att uppnå detta beror naturligtvis på din målgrupp och vilken typ av sida det gäller. En produktbeskrivning sida och ett blogginlägg kommer att ha väldigt olika titeltaggar. Gå igenom alla dina sidor och titta på dina titlar. Får du ut det mesta av dina sökord? Och är de så intressanta och lämpliga som möjligt? Om inte, måste du ändra din inställning till titeltaggar eftersom detta kommer att öka din trafik.

Ha vettiga webbadresser.

När du skapar nya sidor är att göra dina webbadresser korta, läsbara och innehållsrika med sökord ett enkelt sätt att få ut det mesta av dem. Om användare inte kan läsa eller förstå din webbadress kan sökmotorerna också bli förvirrade. Visst, webbadressen kan vara lång, men så länge den är lätt att förstå för både användare och sökmotorer är du bra att gå. Det finns några vägledande principer, som att använda bindestreck istället för understreck och lägga till ditt primära sökord, särskilt i de första orden. Om möjligt är det bäst att hålla dem korta och enkla och samtidigt återspegla webbplats hierarkin. Ett vanligt misstag är att använda automatiskt genererade webbadresser. Dessa kommer att fungera perfekt tekniskt, men med tanke på din publik bör du satsa på något mer beskrivande. Precis som fallet är med titeltaggar vill läsaren ha en uppfattning om vad som finns på sidan bara genom att läsa URL:en.

Förbättra ditt innehåll

Titta på innehållet du har för din sida. Täcker det hela ämnet i fråga? Tar den upp alla relevanta sökord varianter du kan hitta? Tar den upp vanliga publikfrågor? Är det engagerande? Sökmotorer älskar kvalitets innehåll, så du måste göra din sida så bra som möjligt varje gång. Titta på vem som rankar bra för dina mål sökord. Hur kan du skapa en resurs som är mycket bättre?

Håll din webbplats fräsch

Sökmotorer marknadsför webbplatser som uppdateras regelbundet med nytt eller uppdaterat innehåll. Om du har en ny webbplats har du inget som behöver uppdateras direkt, men det kan vara en stor hjälp, SEO-mässigt, att lägga till nytt innehåll regelbundet. Om du precis har skapat en ny webbplats kommer förhoppningsvis tipsen i det här inlägget att ha visat dig några av sätten att få din webbplats en perfekt start i sökmotorer. Din webbplats bör börja rankas i sökmotorernas resultat och framför allt bli klickad av sökare.

Dela detta inlägg

På jakt efter en digital samarbetspartner?