Category

Vad är digital marknadsföring

Full name
11 Jan 2022
5 min read

Vad är digital marknadsföring

Digital marknadsföring

Använder ni digital marknadsföring i ert företag? Om svaret är nej eller är du osäker på svaret, då ligger du efter. Traditionella marknadsföringsmetoder ger inte längre resultat. De är dyra, långa och opålitliga. Från och med 2017 hänvisar marknadsföring proffs till sessionen som en post-digital marknadsföring period. I sin studie fann Smart Insights att de flesta företag redan har någon form av digital marknadsföring. Cirka 34 % har redan integrerat digital marknadsföring i sina marknadsföringsstrategier medan 17 % inte har någon digital strategi även om de använder flera metoder för marknadsföring online. Stora företag sänder inte längre sina annonser på tv och sedan lutar sig tillbaka och väntar på att kunderna ska komma. Snarare använder de digitala marknadsföringskampanjer som hjälper till att bygga gemenskaper runt sina företag för att stärka sin bild, upprätthålla hög försäljning och växa över tid. I det här inlägget tar vi en omfattande titt på digital marknadsföring för att visa varför det nu är den bästa tiden att börja investera i digital marknadsföring.

Vad är digital marknadsföring egentligen?

Digital marknadsföring är en paraplyterm som används för att hänvisa till marknadsföringsinsatser online via kanaler som e-post, sociala medier, sökmotorer och webbplatser för att nå och få kontakt med målgruppen. Bra digitala marknadsföringsstrategier innebär förståelse var dina målkunder är och nå dem med de bästa strategierna. Några bra digitala marknadsföringsstrategier inkluderar;

Affiliate-marknadsföring: Detta är en strategi som innebär att man använder branschledare som har många efterföljare för att få högre trafik och försäljning. Affiliate-marknadsföring ger marknadsledare som avtjänar respekt och använder deras stöd för att hjälpa till att driva försäljning. Experterna granskar dina föremål, postar relaterade inlägg och uppmanar kunder att komma och köpa. Du debiteras en provision för varje kund som kommer och konverterar. I en av 2015 års IBM Digital Experience Survey, tror cirka 56 % av marknadsförare att främjare av personligt innehåll ger högre engagemang.

År 2016 så var över 50 % av sökningarna i googles nätverk gjorda från mobila enheter. Detta fick sökmotor jätten att uppmuntra företag att optimera sina webbplatser, inlägg och design för mobil visning. Genom att använda mobiloptimerade marknadsföringsmetoder som mobilappar och mobilsajter är du säker på att nå fler än målgruppen.

Innehållsmarknadsföring: Inom digital marknadsföring är innehåll kung. Den här strategin innebär att skapa innehåll för bloggar, publicera som ett gästinlägg på andra webbplatser, generera webbaserat innehåll och inlägg på sociala medier för att hjälpa till att utbilda, koppla ihop och övertala kunder att köpa av dig. Processen involverar omfattande nisch studier för att fastställa vad mål kunderna vill ha, problem som påverkar dem och lösningar. Cirka 70 % av onlinemarknadsförare saknar en tydlig innehåll marknadsföringsstrategi enligt Altimeter.

Digital marknadsföring sätter ditt företag på hjul och sätter igång det.

Även när digital marknadsföring slår rot och dess fördelar blir uppenbara, väljer många företag fortfarande att gå den traditionella vägen. Det kommer dock som en oförskämd chock när mål kunderna hittar alternativ som är mer pålitliga, direkta och tillfredsställande. Här är några bra skäl till varför det ät viktigt att investera mer i digital marknadsföring.

Digital marknadsföring som SEO hjälper till att öka räckvidd, trafik och konverteringar. Till skillnad från den konventionella marknadsföringen där gränserna och flaskhalsarna är väldigt många, ökar digital marknadsföring räckvidden för att driva trafik och försäljning. Du kan ta innehåll till alla sociala medieplattformar och sökmotorer för att driva trafik.

Strategierna hjälper marknadsförare att förstå målgruppen bättre. Oavsett om du föredrar marknadsföring i sociala medier, e-postmarknadsföring eller affiliatemarknadsföring, placerar strategierna målgruppen och marknadsföraren i samma rum. Din publik kan nå dig direkt med hjälp av e-postmeddelanden eller mobilappar för att få förtydliganden, ta upp frågor och till och med ge feedback.

Det bästa sättet att följa, mäta och implementera förändringar i din marknadsföringsstrategi. Om du släpper en annons på tv är det mycket svårt att avgöra om resultatet faktiskt kom från meddelandet som skickats till kunderna. Det är dock väldigt enkelt att följa tillbaka digitala strategier och fastställa vilken strategi som gett resultat. Du kan till exempel ställa in UTM-parametrarna för webbplatsens produkt adresser för att följa specifika kampanjer. Det är också lätt att veta vilka hänvisningar från affiliatemarknadsföring som faktiskt konverterade. Det betyder att du bara betalar för de metoder som ger resultat.

Att investera i digital marknadsföring hjälper till att bygga och stärka varumärkesgemenskaper. Med digital marknadsföring är målet inte att bara sälja. Strategierna är alltid långsiktiga. Marknadsförare kombinerar dessa strategier för att säkerställa att kunder stannar kvar längre för att stärka samhället. De äger varumärket, hjälper till att visa produktens effektivitet och håller samtalet om ditt företag levande på andra plattformar.

Dela detta inlägg

På jakt efter en digital samarbetspartner?