Sökmotorer - den eviga gåtan
Sökmotorer - den eviga gåtan
Sökmotorer är program som söker i ett index på webben efter nyckelord och visar resultaten i ordning. De hittar och rangordnar webbinnehåll som matchar en användares sökfråga. Exempel på populära sökmotorer inkluderar Google, Bing och DuckDuckGo. Enligt Internet Live Stats får Google i genomsnitt 5,5 miljarder sökningar om dagen. Eller 63 000 sökningar per sekund. För var och en av dessa frågor trålar sökmotorn igenom mer än 130 miljoner enskilda sidor över hela internet och väljer passande resultat på mindre än en sekund. Bakom dessa resultat ligger mycket grundarbete. Medan Google, precis som andra sökmotorer, är notoriskt förtegen om mekanismerna bakom sökresultat, tjänar marknadsförare på att veta hur sökmotorer fungerar. Att förstå hur sökmotorer hittar, organiserar och väljer resultat betyder att du bättre kan optimera dina webbsidor för att rankas. Låt oss informera dig. En sökmotor är ett sammanlänkande nätverkssystem som arbetar tillsammans för att identifiera delar av webbinnehåll, inklusive bilder, videor och webbsidor, baserat på de ord du skriver i ett sökfält. Webbplatsägare använder sökmotoroptimering för att förbättra chanserna att innehåll på deras webbplats visas i sökresultaten.
Sökmotorer använder tre grundläggande mekanismer:
- Webbläsare
- Sökindex
- Sökalgoritmer.
Hur sökmotorer genomsöker, indexerar och rangordnar innehåll
Från utsidan ser sökmotorer enkla ut. Du skriver in ett nyckelord och du får en lista med relevanta sidor. Men det bedrägligt lätta utbytet kräver en hel del beräkningsmässigt tunga lyft backstage. Det hårda arbetet börjar långt innan du gör en sökning. Sökmotorer arbetar dygnet runt, samlar information från den ständigt växande listan med webbplatser och organiserar den informationen så att den är lätt att hitta. Detta är en process i tre steg där man först genomsöker webbsidor, indexerar dem och sedan rangordnar dem med sökalgoritmer.
Krypande
Sökmotorer förlitar sig på sökrobotar för att leta igenom webben efter information. Sökrobotar börjar med en lista över webbplatser. Algoritmer, uppsättningar av beräkningsregler, bestämmer automatiskt vilken av dessa webbplatser som ska genomsökas. Algoritmerna dikterar också hur många sidor som ska genomsökas och hur ofta. Sökrobotar besöker varje webbplats på listan systematiskt och följer länkar genom taggar för att hoppa till interna eller externa sidor. Med tiden bygger sök robotarna en ständigt växande karta över sammanlänkade sidor. Det är viktigt för dig att se till att din webbplats är lättillgänglig för sökrobotar. Om din webbplats inte är tillgänglig för sökmotorer, står tekniska SEO-tjänster från Clickslice till ditt förfogande för att säkerställa att sökmotorer kan genomsöka din webbplats. Om botar inte kan genomsöka den kan de inte indexera den, och det betyder att din webbplats inte visas i sökresultaten. Om du inte är säker på om din webbplats är tillgänglig för sökrobotar, kolla in den i ett webbplats granskningsverktyg. Verktyget fångar tillgänglighetsproblem och ger råd om hur man åtgärdar dem.det betyder att din webbplats inte visas i sökresultaten. Om du inte är säker på om din webbplats är tillgänglig för sökrobotar, kolla in den i ett webbplats granskningsverktyg. Verktyget fångar tillgänglighetsproblem och ger råd om hur man åtgärdar dem.
Indexering
Efter att ha hittat en sida renderar en bot den på samma sätt som din webbläsare gör. Det betyder att boten ska se vad du ser, inklusive bilder, videor eller andra typer av dynamiskt sidinnehåll. Boten organiserar detta innehåll i kategorier, inklusive bilder, HTML, text och nyckelord. Denna process gör det möjligt för sökroboten att förstå vad som finns på sidan, en nödvändig föregångare för att avgöra för vilka sökord sökningar sidan är relevant. Sökmotorer lagrar sedan denna information i ett index, en gigantisk databas med en katalogpost för varje ord som visas på varje indexerad webbsida. Googles index, koffein index, tar upp cirka 100 000 000 gigabyte och fyller serverfarmar. Dessa gårdar är tusentals datorer som aldrig stängs av, runt om i världen. Om du vill veta vad sökrobotar ser när de landar på din webbplats, använd URL Inspection Tool. Du kan också använda verktyget för att ta reda på varför sökrobotar inte indexerar sidan eller begär att Google genomsöker den. Använd en robots.txt-fil för att kontrollera åtkomsten genom att tala om för botar vilka sidor de kan genomsöka.
Ranking
I det sista steget sorterar sökmotorer igenom indexerad information och returnerar rätt resultat för varje fråga. Det gör de med sökalgoritmer, regler som analyserar vad en sökare letar efter och vilka resultat som bäst svarar på frågan. Algoritmer använder många faktorer för att definiera kvaliteten på sidorna i deras index. Google använder en hel rad algoritmer för att rangordna relevanta resultat. Många av ranknings faktorerna som används i dessa algoritmer analyserar den allmänna populariteten för ett innehåll och till och med den kvalitativa upplevelsen användarna tidigare har haft när de landar på sidan För att se till att algoritmerna gör sitt jobb på rätt sätt använder Google mänskliga sök kvalitetsbedömare för att testa och förfina algoritmen. Detta är en av få gånger när människor, och inte program, är involverade i hur sökmotorer fungerar.
Hur sökmotorer anpassar resultat
Sökmotorer förstår att olika resultat tilltalar olika människor. Det är därför de skräddarsyr sina resultat för varje användare. Om du någonsin har sökt efter samma sak på flera enheter eller webbläsare, har du förmodligen sett effekterna av denna anpassning. Resultaten dyker ofta upp i olika positioner beroende på olika faktorer. Det är på grund av denna anpassning som om du gör SEO är det bättre att använda ett dedikerat rankning spårningsverktyg för att spåra rankning positioner. Dina sökresultat är anpassade efter dina:
- Språk
- Plats
- Sökhistorik
Att förstå hur sökmotorer fungerar är det första steget mot att rankas högre i Google och få mer trafik. Om sökmotorer inte kan hitta, genomsöka och indexera dina sidor är du död i vattnet innan du ens har börjat. Det bästa sättet är att börja med att optimera din webbplats för SEO. Att skicka rätt signaler till sökmotorer garanterar att dina sidor visas på resultatsidor som är relevanta för ditt företag. Innehållet de vill ha är ett steg på vägen till ett framgångsrikt onlineföretag, för sökmotorer och sökmotorer.